martes, 28 de febreiro de 2023

Na nosa biblioteca (326)

 

 

Chegaron novidades da editorial Bululú como doazón para a Biblioteca de GÁLIX :

  • San día sen fume
  • Bruno

 

 

 

Título: San día sen fume

Texto: Josemi García

Ilustracións: Marina Hdez Ávila

Tradución: Xosé Duncan

Editorial: Bululú

Colección: Carantoña

+ info: https://www.editorialbululu.com/producto/san-dia-sen-fume/




Título
: Bruno

Texto: Emilio Urberuaga

Ilustracións: Emilio Urberuaga

Tradución: Xosé Duncan

Editorial: Bululú

Colección: Carantoña

+ info: https://www.editorialbululu.com/producto/bruno-gal-2/

luns, 27 de febreiro de 2023

FEO de Miguel A Alonso Diz, ilustrado por Xan López Domínguez, en Creador@s na Reserva.

Creador@s na Reserva é unha publicación, coordinada por María Canosa, que ten o obxectivo de destacar a riqueza natural da Reserva de Biosfera: Mariñas Coruñesas e Terras do Mandeo e difundir o recoñecemento outorgado pola UNESCO.

O noso compañeiro e autor dun dos relatos que compoñen este libro, Miguel A. Alonso Diz, fainos chegar a representación en vídeo da súa obra "FEO", ilustrada por Xan López Domínguez.

O libro está dispoñible na web para a súa descarga na nosa web. Eo vídeo estará dende hoxe na canle de GÁLIX en YouTube.

 

xoves, 23 de febreiro de 2023

FINA CASALDERREY PROPOSTA POR GÁLIX PARA O PREMIO HANS CHRISTIAN ANDERSEN 2023, COA DECISIÓN DA OEPLI E O APOIO DA XUNTA DE GALICIA E O MINISTERIO DE CULTURA

    A Asociación Galega para o Libro Infantil e Xuvenil, GÁLIX, decidiu propoñer a escritora galega Fina Casalderrey para o Premio Internacional Hans Christian Andersen considerado o Nobel da literatura infantoxuvenil. Deseguido a directiva da OEPLI (Organización Española para o Libro Infantil e Xuvenil), logo de valorar as diferentes propostas das catro seccións de España do IBBY, por unanimidade tomou a decisión de presentar á convocatoria de 2024 a Fina Casalderrey na modalidade de creadora literaria e a Elena Odriozola na modalidade de ilustradora.

     

A escritora pontevedresa Fina Casalderrey é unha das grandes referencias da literatura infantil española. O Premio Hans Christian Andersen é o máis alto recoñecemento internacional que se concede a un autor/a vivo/a neste xénero. O galardón concédeo a Organización Internacional para o Libro Xuvenil (IBBY) dende o ano 1956 a partir das propostas que realizan as propias seccións nacionais.

 

O fallo do xurado farase público na Feira do Libro Infantil de Boloña en 2024. A entrega dos premios realizarase no marco do 39 Congreso Internacional de IBBY, que se celebrará en Trieste (Italia) do 30 de agosto ao 1 de setembro de 2024.

    O xurado internacional está integrado por Evelyn Arizpe (México/UK), Brenda Dales (USA), Sabine Fuchs (Austria), Diana Laura Kovach (Arxentina), Shereeh Kreidieh (Líbano), Bettina Kümmerling-Meibauer (Alemaña), Jaana Pesonen (Finlandia), Tan Fengxia (China), Pavle Uakar (Eslovenia) e Morgane Vasta (Francia), xunto coa directora executiva de IBBY, Carolina Ballester, como membro do xurado ex officio.

mércores, 22 de febreiro de 2023

Por unha literatura infantil e xuvenil libre de censura e corrección política

Dende a OEPLI- IBBY España (Organización Española para o Libro Infantil e Xuvenil) e as súas seccións: GÁLIX, ClijCat, Galtzagorri e Consejo General del Libro queremos MANIFESTAR A nosa PREOCUPACIÓN ante a crecente tendencia á corrección política na literatura infantil e xuvenil. 

 A polémica suscitada pola noticia da reescritura das obras de Roald Dahl para adaptalas aos novos lectores fixo emerxer un problema que non é novo. Un problema que non só afecta á reedición de clásicos, senón que ten consecuencias sobre a produción actual, condicionada pola autocensura que moitos creadores, editores, prescritores e mediadores exercen habitualmente, co obxectivo de non incomodar, evitar o conflito ou unha suposta ofensa dos lectores actuais.

Estas prácticas de censura ideolóxica e a autocorrección, que en ocasións inducen a eliminar ou non mostrar e noutros casos para integrar temas tendencia, instrumentalizan a literatura, empobrecen a oferta editorial e van en detrimento do risco, a diversidade, a liberdade artística e o espírito crítico.

Moitas veces, o desexo adulto ben intencionado de protexer a infancia e ofrecerlle só o mundo que aceptamos e queremos para eles, esquece:

1.- Os nenos e mozos viven contradicións, inxustizas e situacións complexas que non desaparecen polo feito de non se amosar

2.- Necesitan situarse no contexto dunha historia que vén de lonxe e saberse herdeiros dunha tradición para poderse confrontar con ela e atopar as súas propias formas de subvertela. As obras literarias poden ser unha xanela para a proxección dun futuro diferente, pero non poden deixar de ser o espello do presente e do pasado que nos precede.

Os nenos necesitan libros que sexan espellos e libros que sexan xanelas.(Jella Lepman)

E por iso consideramos importante REIVINDICAR un compromiso colectivo cunha literatura infantil e xuvenil:
- Respectuosa coas capacidades que a infancia posúe para ler e interpretar as obras e o mundo, dende a complexidade, a ironía, a irreverencia, o simbolismo e a imaxinación.

- Sen un vínculo limitador cos factores educativos e pedagóxicos que se lle atribúen.

-  Comprometida coa liberdade creativa.

- Innovadora e artisticamente arriscada, provocadora de preguntas máis que facilitadora de respostas e xeradora de retos. 

 É un insensato o que se empeña en ser escritor. A súa única compensación é a liberdade absoluta. Non ten quen lle mande, salvo o seu propio espírito, e iso, estou seguro, é o que lle tenta. (Roal Dahl)


As persoas ou entidades que queiran adherirse a esta reivindicación picar aquí.


 

mércores, 15 de febreiro de 2023

A Xanela de GÁLIX. Marilar Aleixandre


Marilar Aleixandre (María Pilar Jiménez Aleixandre, Madrid, 1947)

Socia nº 141 de GÁLIX

Narradora, poeta, feminista e algunha identidade máis



    Marilar Aleixandre ten a lingua gallada aínda que, segundo ela, non todos os bichos con lingua bífida son perversos. Naceu en Madrid, nunha maternidade na rúa O'Donnell na que roubaban criaturas, polo que non está segura de ser quen é. As súas primeiras lembranzas son de Ceuta, onde viviu até os sete anos, nunha casa con horta e unha tartaruga, despois foi para Madrid, con moitos meses pasados na vila cordobesa de Doña Mencía, onde nacera o seu pai. Por iso, na súa páxina web http://marilar.gal, di que ten saudades de todos os lugares onde viviu, do limoeiro de lúa de Ceuta, de ir comer figos á alba co seu pai en Doña Mencía, do Cine Club de Areneros, en Argüelles, onde viu por vez primeira Freaks, das mimosas en flor en xaneiro en Vigo, e dalgúns máis.

Desde a adolescencia ten unha identidade escindida entre escritora e naturalista. Estudou bioloxía a finais dos 60, participando na loita clandestina contra o franquismo e facéndose feminista, ao tempo que adquiría unha sólida formación en música de rock , folk e blues. Quixo facer unha tese sobre serpentes da península ibérica, mais por trastornos debidos á ditadura acabou iniciando unha sobre os saltóns e ensinando entomoloxía na Universidade Complutense de Madrid, cun contrato de 4 horas á semana. Mentres, para pagar o alugueiro nun piso compartido, daba clase en colexios de secundaria: o Sagrado Corazón de Rosales, un infame colexio de Entrevías, do que a botaron por poñerse de parte das alumnas mais onde aprendeu leccións imborrábeis, outro en Vallecas e unha academia masculina en Argüelles onde tiña moito prestixio entre o alumnado por ser a única profesora que chegaba en moto (era unha Derbi vermella). En 1973 o catedrático, Salvador, díxolle que nunca lle daría un contrato a tempo completo porque as mulleres non investigaban; daquela fixo as oposicións de instituto, chegou a Vigo, fíxose galega e até hoxe. En Vigo ensinou trece anos no Instituto Castelao, participou na Asociación de veciños do Calvario, na fundación das primeiras asociacións feministas, e namorouse das Illas Cíes e de Cabo Udra. Coautora dos primeiros textos de ciencias en galego, acabou facendo unha tese sobre aprendizaxe da selección natural e levando a contraria a Salvador, xa que é unha das investigadoras europeas máis recoñecidas en didáctica das ciencias, (https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=p_gy4i4AAAAJ) cun Ih de 43 e un artigo citado case 2000 veces. En 2019 recibiu o premio da asociación estadounidense NARST (https://www.publico.es/sociedad/marilar-aleixandre-veces-vemos-dilema-ensenar-ciencias-alumnado-siglo-xxi-estuviesemos-xviii.html) o máis importante na didáctica das ciencias, polas súas contribucións ao pensamento crítico.

Fotografía de Miguel Taboada

 

En literatura, empezando polo final, en 2022 acadou o Premio nacional de narrativa –primeira muller galega en recibilo– pola novela As malas mulleres (Galaxia, 2021), que antes recibira o Blanco Amor. Nese ano 2021 publicou, con María López Sández o ensaio Movendo os marcos do patriarcado: O pensamento feminista de Emilia Pardo Bazán (Galaxia). Talvez por esa lingua partida a súa poesía está inzada de plantas ventureiras (Desmentindo a primavera, Xerais; e Desescribindo, Apiario), e animais rebeldes (Ovella descarreirada Xerais, 2014). Acadou premios de poesía, o Esquío 1998 por Catálogo de velenos, o Caixanova-PEN 2007 por Mudanzas, reescrita feminista das Metamorfoses, estes xunto con Abecedario de árbores (2006), reeditados como Mudanzas e outros velenos (Galaxia, 2017). A súa narrativa recibiu outros premios: o Álvaro Cunqueiro 1997 (A Compañía clandestina de contrapublicidade), ou o Xerais 2001 por Teoría do caos. Con todo, o que prefire escribir son relatos, como os d'O coitelo en novembro (Xerais 2010) ou Lobos nas illas (Xerais, 1996; en castelán Lobos en las islas, Arde, 2022): coidado coas narradoras, non se sabe quen é autora, quen personaxe

ACCESO

Comezou a súa andaina literaria na narrativa infantil e xuvenil –aínda que ela non fai caso desas etiquetas– con A formiga coxa, en 1989, acadando os premios o Merlín e da Crítica, por A expedición do Pacífico (1994), un clásico que no seu momento foi acusado de contar a primeira regra dunha rapaza –certo, por vez primeira na literatura galega–. Despois virían, entre outros, O trasno de Alqueidón (1996, Premio Rañolas), A banda sen futuro (1999, Premio Lazarillo), Paxaros de papel (2001, Lista White Ravens); Herbalúa (2006), A cabeza de Medusa (2008, premios Caixa Galicia e White Ravens), sobre a violación social que segue á física, ou A filla do minotauro (2018, premio Raíña Lupa).

Tamén é tradutora, por exemplo de Lewis Carroll, A caza do carbairán, ou de J. K. Rowling, Harry Potter e a pedra filosofal, xa que considera que todo o que escribimos e parte do mesmo. En 2017 ingresou na Real Academia Galega co discurso Voces termando da paisaxe galega (https://publicacions.academia.gal/index.php/rag/catalog/view/315/310/273).



 

martes, 14 de febreiro de 2023

LIBROS INFORMATIVOS, DIVULGATIVOS E DE COÑECEMENTO. XORNADAS GÁLIX-DESFACENDO A RAIA X

 


O ensino por proxectos nos que o alumnado, para acadar as competencias, aprende a buscar, seleccionar, valorar e contrastar información, traballando directamente coas fontes informativas, esixe moito máis do que libros de texto, precisa libros accesibles para os diferentes niveis de lectura, con información contextualizada, veraz e útil en galego

As nenas e nenos son, tamén por propia iniciativa, lectoras e lectores de textos de información nos que buscan respostas aos seus intereses e modelos que lles axuden a interpretar o mundo. O idioma no que reciban esta información será no que constrúan a súa interpretación.

É a nosa responsabilidade, como mediadores e produtores de libros promover que estas fiestras da mente se abran en galego para normalizar o seu uso como lingua de comunicación e de coñecemento.

Respondendo a estas necesidades detectadas, os días 25 e 26 de xaneiro e o 1 de febreiro de 2023 celebramos as X Xornadas GÁLIX que, nesta ocasión, versaron sobre o libro infantil e xuvenil de non ficción en galego. A actividade, con axuda do Ministerio de Cultura e Deporte e a participación do CAFI, realizouse no Salón de actos do Consello da Cultura Galega, Santiago de Compostela. 

Os vídeos das tres sesións están dispoñibles na nosa canle de YouTube.